tisdag 15 december 2015

Aktuellt

Börsen kör på ordentligt både upp och ned och verkar ha svårt att bestämma sig. Trots dagens upprekyl på drygt 2% så pekar trenden nedåt och en del bolag har kommit ned lite i pris. Tyvärr delar jag inte den entusiasm som finns för exempelvis H&m runt 300kr och SHB kring 115kr. Missförstå mig inte jag ökar gärna i båda men för att uppnå mitt avkastningskrav så vill jag ha ned kurserna en bit till innan jag slår till. Jag noterar att Disney, det herrelösa bolaget som mjölkas av ledningen så juvret glöder, blivit modernt.  Star Wars i alla ära men hur ser det ut om 5-10 år med kabel-tv? Den lägger jag i min ”to hard pile”. 

För att lindra min leda över att inte få köpa aktier i fina bolag så balsamerar jag själen genom att borra ned mig i bolagens verksamheter. Jag har roat mig med att försöka få fram en uppdelning av investerings-CAPEX och underhålls-CAPEX för H&m. Det finns inga bra standardiserade metoder för att dela upp CAPEX. Avskrivningar, nja för osäkert. Greenblatt´s metod LÄNK, direkt felaktig? Om någon har en annan åsikt om den metoden så skriv gärna! Jag kom fram till att det går att se ett mönster i H&m´s CAPEX och eventuellt kan man dra bort en del av det i en FCF-beräkning för enskilda år. Men inte mycket mer. Att räkna på en konservativ tillväxt är fortfarande det bästa sättet att få med värden som är dolda i exempelvis CAPEX. 

Brown Forman är ett fantastiskt bolag och det tycker tyvärr även Wall street och Mr market erbjuder aktier till P/E 31. En djupdykning i deras varumärkesbyggen har varit mycket intressant. Jag försöker sätta mig in i hur de bygger upp och underhåller sina varumärken. Vad de gör och framförallt vad de INTE gör, prissättning, reklam, lanseringar på nya marknader med mera. Förhoppningsvis blir det inlägg både om varumärkesbyggande, marknadspotential för deras portfölj samt ett porträtt av Paul C. Varga i framtiden.


Fastighetsbolagen ser mer och mer ut som solklara förloraraktier sett på lite sikt. Stigande räntor och den välkända bostadsbubblan. Detta har drivit ned aktiepriserna för fastighetsbolagen. Jag tror att marknaden har en överdriven oro över räntebanan och dess påverkan på förvaltningsresultaten i bolagen. Bostadsbubblan, ja vem vet? Castellum har kommit ned på relativt attraktiva nivåer och jag kommer troligtvis att köpa aktier om börsen går ned lite lite till. Den som lever får se!

6 kommentarer:

  1. Hej, jag tycker castellum är ett intressant företag. Hur räknar du fram ett värde på företaget? Man borde köpa bostäder för att få ned risken i sin portfölj. Idag har de bara kontor.

    Man tackar inte nej till en direktavkastning på 4% =)

    Tack för en bra blogg

    //Oscar

    SvaraRadera
  2. Hej, jag har räknat på två olika sätt som jag anser är lagom defensiva. Förvaltningsresultat minus skatt för de tre senaste verksamhetsåren ger ett snitt på 7,90kr per aktie. Sedan lägger jag på en multipel som uppfyller mitt avkastningskrav.

    7,90*14,5= 114,50 Så för mig ligger värdet någonstans kring 114kr per aktie.

    Min modell för diskonterat kassaflöde ger ett värde på 125kr per aktie om det fria kassaflödet ökar med 3% per år de nästkommande 10 åren.

    Båda metoderna ger ett defensivt antagande om rimligt pris på Castellums aktie. Det fria kassaflödet har till exempel växt med 6% per år sedan 2010.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vilken bra blogg, denna kommer jag att lägga till på bevakningslistan, jag har inte stött på din blogg tidigare men ser att du intresserar dig för flera bolag som jag själv är intresserad av, Wal-Mart, Nestle, H&M osv... Min första fråga till dig är så klart hur din portfölj ser ut, vilka bolag som ingår samt viktningen mellan dessa. Min andra fråga berör Nestle, har du köpt aktier i detta bolag tidigare via telefonorder? Isådana fall hos vilken aktör (Avanza?) och då är det Nestle SA du köper? Detta bolag delar ut pengar en gång årligen, hur fungerar det med källskatt?

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket! Av de bolag som nämnts på bloggen ingår 3M, Walmart, Nestlé och Castellum. Övriga innehav kommer presenteras efterhand.

    Viktfrågan är extra intressant i dagens börsklimat som jag uppfattar som tråkigt. I klartext betyder det att priserna är för höga för att jag ska kunna nå mitt avkastningskrav. Effekten har blivit att jag ligger överviktad i några bolag och framför allt underviktad i flera bolag.

    Ett bra exempel är Nestlé som utgör cirka 6% av portföljen idag. Jag kan utan vidare tänka mig vikta upp till 20% i den aktien. Men marknaden har inte gett mig möjligheten att öka på väldigt länge.

    När det gäller innehavet i Nestlé så är det ticker "NESN". Det är tyvärr telefonorder via Avanza som gäller. Ganska saftigt courtage tyvärr.. Det dras källskatt på utdelningen men Avanza ser till att du får tillbaka den överskjutande delen av skatten i deklarationen automatiskt.

    God jul!

    SvaraRadera
  5. Hej igen och tack för ditt svar!

    Ser fram emot att följa din blogg och att få ta del av dina framtida blogginlägg. Jag hoppas verkligen på att du presenterar din portfölj mer detaljerat framöver i takt med att förändringar sker.

    Tack för informationen om Nestle, jag själv har kikat på detta bolag och kommer sannolikt att göra något köp framöver. Jag brukar göra relativt små köp i och med att jag har lägsta courtageklassen på Avanza, men i detta fall får jag nog samla ihop till ett större köp. Courtaget verkar ligga på 749 spänn, och vill man då att detta ska utgöra som mest 1 % av det investerade kapitalet så är det ju köp på minst 74 900 kronor som gäller... Frågan är vad Nordnet kan erbjuda för Courtage.

    Själv kör jag allt i ISK än så länge, men blir ju läge att öppna KF också i och med bolag som detta. All källskatt på mina amerikanska bolag får jag tillbaka idag, men vissa bolag vill man ju ha i KF.

    God jul!

    SvaraRadera
  6. Ja det är inte billigt. Kanske bör du överväga ticker "NSRGY". Ett förtydligande, jag har mina Nestlé-aktier i en KF och Avanza för automatiskt tillbaka min del av skatten direkt till min KF. =)

    SvaraRadera