söndag 16 augusti 2015

3M Company – Summering och Värdering

I grova drag ser min investeringsidé ut såhär:
3M är ett fundamentalt starkt bolag som uppfyller de kriterier jag skriver om i analysen LÄNK

Bolagets produkter är ganska tråkiga och de väcker inte politikers intresse i första taget. Den politiska risken är mycket låg.

Bolaget kan växa mycket (3-6% per år) över lång tid. De ”nya” marknaderna behöver 3M´s produkter för att bygga upp, modernisera och utveckla sin industri. När man tittar på försäljningen per region så tycker jag mig se en ordentlig potential de kommande 10-15 åren. Titta bara på konsumentdelen!

Produktportföljen består till stor del av produkter som konsumeras snabbt och som inte kräver någon stor kapitalinsats av kunden. Det betyder bland annat att 3M står emot bra i konjunkturnedgångar. Det såg man i den senaste finanskrisen. 

3M´s ledning har ganska stora möjligheter att återinvestera det stora kassaflödet som bolaget genererar tillbaka i verksamheten. 

Varumärket. Kunderna vet vad de får och de är ofta villiga att betala för det. Varför chansa och byta till en billig leverantör av slipmedel till din avancerade industriprocess?  3M borgar för kvalitet och deras ”pricing power” är tydlig. 

Värdering
Jag använder en enkel diskonterad kassaflödesanalys. Mitt avkastningskrav är 9% (nej jag har inte justerat ned avkastningskravet i denna lågräntemiljö.)
Kassaflödet(FCF) räknar jag till $5B med en årlig genomsnittlig tillväxt på 3,5% för de kommande 10 åren. Det ger ett fair value på 135$ per aktie.
Jag har inga standardiserade säkerhetsmarginaler. Jag gör defensiva antagande i min kassaflödesanalys, tillväxt och FCF beräknas konservativt. 

Alla köp kommer uppdateras på bloggen och jag kommer gå igenom mitt resonemang när det blir aktuellt.
I skrivande stund erbjuder Mr Market tyvärr inga 3M-aktier runt 135$.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar