söndag 9 augusti 2015

3M Company – Balansräkning

När 3M´s CEO Inge Thulin nyligen meddelade att balansräkningen skulle försvagas rynkade jag som defensiv investerare instinktivt på näsan. Men kanske kan det vara klokt att investera på lång sikt nu när pengar är så billiga?

I rapporten för Q2 2015 skriver 3M att de vill optimera kapitalstrukturen för att investera i verksamheten och för att ge aktieägarna utdelningar och köpa tillbaka aktier.

3M har en soliditet på 42% inklusive en Goodwill-post på $7B. Goodwillposten har jag inga problem med i detta fall men soliditeten är nu vid min nedre gräns på 40% och behöver bevakas.

Översikt
Omsättningstillgångar           $13B
Totala tillgångar                    $31B

Kortfristiga skulder                $5B
Långfristiga skulder               $8B.
Totala skulder uppgår till      $18B

Soliditeten har sjunkit under 2015 till (nuvarande 42%) och det beror på att 3M adderat $1,7B till sina långfristiga skulder. En del förvärv har gjorts varav det största är Capital Safety till affärsområdet Safety and Graphics.

De nya lånen som upptagits under 2015 ser ut såhär:
€650M – rörlig ränta (tre månaders EURIBOR) till 2020
€600M – fast ränta, 0,95% till 2023
$500M – fast ränta, 1,75% till 2030

EBITDA/totala räntekostnader för alla lån totalt sett för 3M ger en ratio på cirka 68 – 1.  Starkt.

Det starka kassaflödet finns där i både hög och lågkonjunktur. Operativt kassaflöde för 2014 var $6,6B med ett CAPEX på $1,5B.

Sammantaget tycker jag 3M´s balansräkning är hälsosam och den kommer knappast sätta bolaget i några svårigheter. De nya lånen ser billiga ut och 3M har uppenbarligen bra kreditlinor.

Det viktiga nu är att ledningen gör kloka förvärv och lyckas med R&D-verksamheten. Här får vi facit först om några år. Återköpen av aktier till nuvarande multiplar är jag lite kritisk till. Ledningen har som ambition att återköpa aktier för $4B-$5B under 2015. Förhoppningsvis går aktiekursen ned under året så att återköpen biter bättre.

I kommande inlägg kommer jag försöka göra ett rimligt antagande om vad bolaget kan vara värt sett till mitt avkastningskrav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar